VLAS SAMENWINKEL – INTERVIEW

In april opende VLAS Samenwinkel de deuren op onze site. Maar wie zijn de mensen achter VLAS? En wat kan je er allemaal kopen? We vroegen het aan bezielers Rosalie en Ken!

EEN SAMENWINKEL, LEUK! HOE ZIJN JULLIE OP DAT IDEE GEKOMEN?
Rosalie: “Wel, eigenlijk is het idee enkele jaren geleden bij me opgekomen toen ik een reportage zag over een coöperatieve supermarkt ‘Park Slope Food Coop’ in New York waar meer dan 16.000 mensen enkele uren per maand meewerken in hun eigen winkel om zo de beste producten aan een lage prijs te kunnen aankopen. Ook het principe van een zelfplukboerderij heeft ons geïnspireerd. Dit is een boerderij waarbij je één maal per jaar je lidgeld betaalt en wekelijks je groenten kan oogsten. Zo ondersteun je de boeren met een vast inkomen en krijg je in ruil super verse biologische groenten waarbij je de liefde en de passie proeft.

Na veel denkwerk komen we uit op onze VLAS samenwinkel als buurtkruidenierszaak. Met VLAS willen we een ontmoetingsplaats zijn voor consumensen (jahoor, is juist geschreven :), lokale boeren en producten en kleinschalige coöperaties. We nemen duidelijk onze voedselbevoorrading in eigen handen.”

WELKE PRODUCTEN KUNNEN WE VINDEN IN DE WINKEL?
Ken: “Wij bieden een uitgebreid assortiment aan met verse voeding zoals biologische groenten en fruit, overheerlijk brood uit G’brugge, zuivel zoals melk, yoghurt, boter en kaas. Maar je vindt er ook deegwaren, granen, bloem of rijst, dranken, onderhouds- en verzorgingsproducten. Het aanbod breidt elke week uit met nieuwe producten uit de streek. Vele producten kan je verpakkingsarm aanschaffen waarbij je je eigen bokalen kan vullen. Verse vleespakketten kan je bestellen via onze toffe biologische hoeveslager. Je ziet, voor elk wat wils.”
KAN IEDEREEN HIER BOODSCHAPPEN KOMEN DOEN?

Rosalie: “Ons doel is om een gemeenschap te vormen rond gezonde, kwaliteitsvolle, eerlijke, lokale en bio-waar-logische producten. We willen net deze producten toegankelijk maken voor veel meer mensen. Dus ja hoor, iedereen is welkom!

Je kan lid worden van VLAS en door je maandelijkse ledenbijdrage koop je de producten aan een latere prijs. Word je geen lid, dan ben je natuurlijk ook welkom, maar zal je de producten aan de marktprijs betalen.”

Ken: “Op termijn willen we activiteiten organiseren. Eens een workshop gezond koken, koken met overschotten, een film over voeding, een gesprek met onze producenten, …”

WIE ZIJN ROSALIE EN KEN, DE GEZICHTEN ACHTER VLAS?
Ken: “Wij hebben beiden uiteenlopende jobs uitgeoefend; van zelfstandig assistent, winkelier, vormingswerker tot maatschappelijk assistent. We kennen elkaar via de school van onze kinderen in Gent en geloven sterk dat er nood is aan verbinding, aan het delen van kennis en in het idee dat gezonde voeding betaalbaar moet zijn voor iedereen.”
ALS JULLIE GROOTS MOGEN DROMEN, WAAR STAAT VLAS DAN BINNEN 10 JAAR?

Rosalie: “Hopelijk nog steeds in Gentbrugge 🙂 We zijn Maria Middelares en zeker Revive enorm dankbaar dat wij het vroegere wijkgezondheidscentrum kunnen gebruiken om onze droom waar te maken. Wij willen met VLAS aantonen dat deze manier van consumeren en winkelen werkt!”

Ken: “Met VLAS tonen we aan dat het economisch haalbaar moet zijn waar elke partij zich goed bij voelt. Een eerlijk loon voor de producten en boeren, een goede prijs voor de klant en een faire verloning voor de winkeliers. We willen heel duidelijk en transparant werken zonder verborgen kosten of winsten.”

Rosalie: “Heel graag breiden we in de toekomst of de openingsuren uit, of zoeken we partners waarmee we samen een plek kunnen uitbaten en elkaar kunnen ontmoeten. Hoe leuk zou het zijn om een eigen bakkerij in huis te hebben, een plek om een soepje of broodje te eten, een leuke plaats om samen te komen en kennis te delen.

Onze grote droom is om verschillende soortgelijke plaatsen te zien ontstaan gebaseerd op dezelfde principes. We staan er niet alleen voor want in verschillende steden tonen collega’s dat het concept van een samenwinkel mogelijk is.”

Benieuwd naar meer? Volg dan de Instagrampagina van VLAS. Daar posten Rosalie en Ken vaak berichtjes over de winkel, activiteiten of producten. Je kan ook een kijkje nemen op hun website: www.vlassamenwinkel.com. Het liefst heten ze je natuurlijk welkom in hun winkel: Tweekapellenstraat 45.

WAAROM EEN TIJDELIJKE INVULLING?

Tijdens de periode van masterplanning, zoekt Revive partners die voor een tijdelijke periode hun product, concept of dienst kunnen uittesten op onze site, voor de buurt. We bieden zowel kansen voor startende ondernemers, als voor gevestigde waarden die zich in een bepaalde wijk willen vestigen of uitbreiden.

We kiezen daarbij steeds voor partners die passen bij het Revive DNA en het thema van de site. Hier in Gentbrugge focussen we specifiek op ontmoeting, gezondheid, lokale initiatieven en korte keten.

De samenwerkingen met VLAS kwam zo tot stand. We bieden hen de kans om quasi kosteloos gebruik te maken van enkele ruimtes op de site, om te kunnen experimenteren, netwerk uit te bouwen en te schalen.

Wij zijn in de eerste plaats fiere supporters van deze initiatieven en hopen dat onze samenwerking een meerwaarde betekent voor de buurt. Samen gaan we voor zorgzame, gezonde buurten waar ontmoeting en buren verbinding centraal staan. We proberen de samenwerking zo duurzaam mogelijk te organiseren en onderzoeken samenwerkingsmogelijkheden in de toekomst. Zolang de werken voor het project niet gestart zijn, kunnen deze partners gebruik maken van de site. Wil je meer weten over tijdelijke invullingen of Revive? Surf naar www.revive.be.

Gerelateerd nieuws

Toffe plekken met kindjes

GENTBRUGGE IS EEN VRÉÉ WIJZE BUURT MET VEEL TOFFE PLEKKEN, NIET ALLEEN OM TE GAAN DRINKEN, IETS TE WANDELEN EN OM TE ONTSPANNEN, MAAR OOK OM TE GENIETEN MET JE kindjes. WE GEVEN JE GRAAG ENKELE TIPS!huis van alijnBezoek het Huis van Alijn en maak samen met je kinderen...

Tips van Gent(brugg)enaars: ontspannen