Geschiedenis van de site

Deze site in Gentbrugge ademt de zuchten van een bloeiend verleden.

Al in 1880 werd hier een ‘hospice’ gebouwd. Van zodra de zusters van Waarschoot in 1934 de gronden van het ziekenhuis overnamen, was de site constant in transitie. Er werd in 1949 een nieuwe vleugel in gebruik genomen. Het woonzorgcentrum ‘ter Hovingen’ kreeg een plek op de site en het klooster en de verouderde hospice werden in 1977 gesloopt om aan de bouw van een nieuw ziekenhuis te starten. Er waren voortdurend verfraaiings- en aanpassingswerken die de evolutie van de geneeskunde volgden.

In 1998 fuseerden Sint-Jozef en Maria Middelares. Toen midden 2015 de nieuwbouw van AZ Maria Middelares afgerond werd, verhuisde een groot deel van Sint-Jozef naar de Kortrijksesteenweg. Enkel het Medisch Centrum behield haar vestiging in Gentbrugge op het gelijkvloers en op +1. De bovenliggende verdiepingen en de overige gebouwen staan sindsdien grotendeels leeg.

En nu?

Deze bovenste verdiepingen van het Kliniekgebouw transformeren we naar een bedrijvencentrum dat zich richt op bedrijven die bezig zijn met gezondheidstechnologie. Het bedrijvencentrum Watt the Health zal midden 2025 de deuren openen. De leegstaande gebouwen die vroeger dienst deden als ziekenhuis, slopen we. De bestaande parking, die vandaag zorgt dat praktisch de volledige site verhard is, verplaatsen we ondergronds.

De footprint van de nieuwe gebouwen – een appartementsgebouw en 10 woningen – houden we zo beperkt mogelijk. Hierdoor komt er een enorme groene ruimte vrij van 6500m². Het wordt een groene oase voor de ondernemers, de patiënten, de nieuwe bewoners en de buurt.

Het grootste deel van de site wordt, door de parking ondergronds te bouwen, volledig autovrij gemaakt. Hiervoor wordt de in- en uitrit aan de Tweekapellenstraat heringericht als fiets-promenade die doorheen de site de adressen en nabijgelegen fietsenbergingen van de woningen, appartementen, het wijkgezondheidscentrum en Watt the Health verbindt.

Om van deze vandaag grijze site een bruisende nieuwe wijk te maken, willen we iedereen een plekje op de site garanderen. We baseerden ons voor de herontwikkeling op vier pijlers:

• We behouden de bestaande gezondheidszorg, namelijk het Medisch Centrum van AZMM, het wijkgezondheidscentrum en het woonzorgcentrum. We breiden daarnaast het bestaande medisch sportcentrum uit.
    • We zetten in op fysieke en geestelijke gezondheid, onder andere door de toevoeging van een buurtpark.
    • Onze derde pijler is gezond wonen. Dat betekent dat we woningen en appartementen garanderen die 100% toekomstbestendig zijn. Zo weren we fossiele brandstoffen op onze site. We zetten in op zonnepanelen en individuele warmtepompen.
    •  Tenslotte willen we zorgen dat de evolutie van de geneeskunde op deze site gegarandeerd blijft door de leegstaande verdiepingen van het Kliniekgebouw te transformeren naar een bedrijvencentrum gericht op bedrijven die werken rond gezondheidstechnologie.

Link naar het verleden

Ook de naam van de site, ‘t Verband, en het logo verwijzen naar haar medische verleden. Maar evengoed naar onze ambitie voor deze site: verbinden. Het verbinden van de bestaande buurt met de nieuwe bewoners, van de bestaande gezondheidszorg met de nieuwe en innovatieve bedrijven.

We geloven sterk in de locatie van ‘t Verband. Het bevindt zich op wandelafstand van de Gentbrugse Meersen en op fietsafstand van het centrum van Gent. Vlakbij de vele buurtvoorzieningen, bijvoorbeeld talrijke supermarkten en het bruisende Kerkplein van Gentbrugge.

Gerelateerd nieuws

Tips van Gent(brugg)enaars: streekproducten

In Gent(brugge) vind je heerlijke streekproducten die je smaakpapillen doen betoveren. Van knapperige Kroakemandels tot de beroemde Ganda Ham, elke lekkernij vertelt zijn eigen verhaal van traditie en ambacht.De lokaalmarktElke week vind je in de Gentbrugse wijk...

Toffe plekken om te winkelen